בית כנסת ב- בגזיאנטפ שבתורכיה פתח את שעריו בחג חנוכה האחרון לאחר 40 שנה
top of page

בית כנסת ב- בגזיאנטפ שבתורכיה פתח את שעריו בחג חנוכה האחרון לאחר 40 שנה


בית כנסת ב- בגזיאנטפ שבתורכיה פתח את שעריו בחג חנוכה האחרון לאחר 40 שנה

השבוע נתקלתי בסרטון בפייסבוק על הדלקת נר חמישי בבית כנסת בגזיאנטפ שבתורכיה. הסתקרנתי וראיתי את הסרטון שריגש אותי מאוד והזכיר לי את טקס חנוכת בית הכנסת באדירנה ב2015 .

בית הכנסת שבגזיאנטפ בדרום מזרח טורקיה נפתח מחדש לחגיגת חנוכה לאחר שנשאר סגור במשך 40 שנה בגלל העובדה שלא נותרו יהודים בעיר. בית הכנסת שהיה ריק ונטוש במשך שנים מאז שנות השמונים, בשל העובדה שלא נותרו יהודים בגזיאנטפ, פתח את שעריו שוב ב -26 בדצמבר 2019, לאחר השיפוץ.

השתתפו בטקס חגיגת חנוכה כ- 200 ראשי וחברי הקהילה היהודית שהגיעו במיוחד מאיסטנבול, ישראל , מאירופה וארצות הברית. מישראל הגיעו משפחות שחיו שם לפני עשרות שנים .

הקהל בתחילה חגג את הכנסת ספר תורה כאשר כולם שרים "הבאנו שלום עליכם" ותקיעה בשופר בראשם הרב הראשי יצחק חליבה מחזיק בספר תורה וערכו תפילה. בהמשך הטקס חברי הקהילה יחד עם אורחי הממשלה, הדליקו את הנר החמישי של חנוכה בבית הכנסת גזיאנטפ. לאחר הדלקת הנרות הקהל שר שירי חנוכה בעברית , רקדו ריקודי עם כשברקע מתנגן שירים בעברית בקולי קולות.

מעמד זה אותי מרגש ביחוד לאור דילול הקהילה משמעותית בתורכיה והיעלמות תרבות של עם שחי מעל 500 שנה ובחלק אסייתי כ- 1500 שנה .

בגזיאנטפ בתקופה העות'מאנית חיה קהילה יהודית ענפה במשך מאות שנים, התגוררו בעיר אלפי יהודים בזמנים הטובים שהגיעו ברובם מסוריה. עם הקמת מדינת ישראל רובם היגרו, אך בשנת 1979 עזבו אחרוני היהודים את העיר. חלקם עברו לאיסטנבול והאחרים עלו לישראל.

בית הכנסת היחיד הנמצא ליד השוק העירוני נהרס, בשנים אחרונות שופץ על ידי העירייה המקומית והקהילות היהודיות בטורקיה. על פי החוק בטורקיה, אפשר לפתוח בית כנסת חדש רק באישור מיוחד של הממשל .

וישיבה בית הכנסת Gaziantep ממוקם מאחורי חומות גבוהות, עם אזור הפולחן הראשי, מדרש וישיבה שנמצא סביב חצר הדדית, נחשב לבניין במאה העשירית

Bizi Takip Edin
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page