מבצע אחים: מבצע הצלילה הסודי של המוסד בסודן
top of page

מבצע אחים: מבצע הצלילה הסודי של המוסד בסודן

תיעוד מדהים ממקור ראשון על משימה להצלת הפליטים

היהודים, שיהפוך בקרוב לסרט בכיכובו של כריס אוונס. -

יולה רייטמן נהנתה מחיים נוחים כדיילת באל - על וכצוללנית נלהבת .

שיחת טלפון אחת שינתה הכל .

היה זה המדריך של יולה . הוא גויס על - ידי המוסד כדי להוביל את הצלתם של אלפי יהודים אתיופים שנמלטו מהרעב ומהמלחמה בארצם אל סודן השכנה .

השנה הייתה 1982 וראש הממשלה אז , מנחם בגין , היה נחוש בדעתו להציל את השבט היהודי האבוד , ביתא ישראל . במשך מאות שנים , קהילות היהודים חיו בכ - 500 כפרים בצפון אתיופיה – ובלבבם כמיהה בת אלפי שנים לשוב לציון . למרות ש יהדותם ש ל ביתא ישראל היה שנוי במחלוקת , רבנים בולטים , החל מהרדב " ז בן המאה ה - 16 וכלה ברב עובדיה יוסף , הכירו בשורשיהם היהודים .

אלפי יהודים אתיופים ברחו מאתיופיה ברגל והגיעו למחנות פליטים בסודן , במסע מפרך בן חודש דרך המדבר האכזר והצחיח . כ - 1,700 יהודים מתו בדרך , כתוצאה מרעב , מחלות ושודדים אלימים .

השורדים הגיעו תשושים ל מחנות מטונפים , שם שהו לצד מיליוני פליטים אחרים ולנו

בבקתות קש וקרטון , חשופים למגיפות עקב תת - תזונה ומחלות .

המוסד , סוכנות הריגול שהתפרסמה בזכות לכידתו של אדולף אייכמן ומבצע אנטבה הנועז , נשלחלמשימת ההצלה .

הצלת יהודי אתיופיה הייתה אתגר מדהים . סודן , מדינה מוסלמית וחברה בליגה הערבית , הייתה אויבת מושבעת של ישראל . סודן שלחה חיילים כדי להשמיד את ישראל בשלוש מלחמות וח ' רטום , בירת סודן , הייתה המקום בו נערכה ועידת שלושת הלאווים המפורסמת של הליגה הערבית ב - 1967.

כיצד יכול היה ה מבצע להצליח? העברה גלויה של אלפי יהודים מחוץ לשטח אויב , מבלי לעורר חשד ברמה המקומית או הלאומית? שליחת שיירת אוטובוסים לגבול הסודני הייתה בלתי אפשרית : המסלול היבשתי בין סודן וישראל עובר דרך מצרים, שהייתה בזמנו אויבת מושבעת נוספת של ישראל.

בסופו של דבר , הגיאוגרפיה היא זו שהכריעה את הכף לטובת מציאת הפתרון : הן לישראל ון לסודן יש חופים בים האדום . סוכני המוסד קיוו למצוא לגונה נסתרת בסודן , שתשמש כבסיס הצלה סודי .

פתרון זה לכשעצמו היה מלא סכנות . כל פעילות חשודה עלולה הייתה להוות איום לא רק על סוכני המוסד , אלא גם על אלפי יהודים אתיופים שעלולים היו להפוך ל מטרה לנקמה אלימה .

ועדיין , חיי יהודים היו בסכנה וכוחות הגורל התגייסו למשימה . הים האדום הוא גן עדן לצוללנים – עם שוניות אלמוגים מרהיבות ואוכלוסיה מגוונת של דגים , דולפינים וכרישים . קרה המקרה שעשר שנים קודם לכן , קבוצה של משקיעים איטלקים הגתה את הרעיון המגוחך של חבילות תיירות של " סיורי צלילה בים האדום " בסודן – מדינת העולם השלישי הלא מסבירת פנים . וכך , האיטלקים בנו כפר נופש שלם על חוף מבודד בים האדום – כולל בקתות בונגלו , מטבח , חדר אוכל ותשתיות חיוניות . כשהפרוייקט נכשל , הכפר נותר מאובק ונטוש ... מחכה כביכול לגורלו .

כפר הנופש - שנקרא " ארוס בים האדום " – התאים לצרכי המוסד כמו כפפה ליד . ישראלים עם דרכונים אירופאיים ישחקו תפקיד של יזמים מחברת נסיעות שוויצרית , המעוניינת לשפר את מצבה העגום של תעשיית התיירות הסודנית . הדבר העניק למוסד כיסוי אמין יחסית לפעול בחופי הים האדום , ולגיטימציה להחזיק בכל הציוד הדרוש – סירות , משאיות וציוד תקשורת .

תמורת סכום של 320,000$, " היזמים השווייצריים " חכרו את כפר הנופש במלואו למשך שלוש שנים ועמו זכו למלוא ה " הגנה " של משרד התיירות הסודני .

וכך קרה שהטלפון של יולה רייטמן צלצל באותו יום . האם תסכים להצטרף למוסד ולפעול בתור ה"מנהלת" של אתר נופש צלילה בחופי הים האדום ?

תזמון השיחה היה מדהים . יולה שהתה אז באילת בחופי הים האדום , והדריכה תיירים בסיורי צלילה בים האדום .

סוכנת חשאית

"זו בהחלט הייתה הצעה שאי אפשר לסרב לה", סיפרה יולה ל - ביתה ישראל . " זו הייתה הזדמנות של פעם בחיים – לא רק לשרת את המדינה שלי , אלא להציל אלפי חיים של יהודים . זה גם התאים לרוח ההרפתקנות שלי ".

Bizi Takip Edin
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page